Het opstellen van een social media strategie is tegenwoordig onmisbaar. Wat wil je dit jaar uit jouw social media kanalen halen? Zijn dat meer klanten, naamsbekendheid of omzet? Dat zijn slechts een aantal vragen waar je over moet nadenken. In deze blog leggen wij uit hoe je tot een goede social media strategie komt.

Social media strategie – waar moet je beginnen?

Laten we eerst een stapje terug doen. Waarom zou je een social media strategie maken? Waarschijnlijk heeft jouw bedrijf wel een marketing plan. Daarin staat opgenomen wat je als bedrijf wilt bereiken en hoe je die doelen vervolgens gaat behalen. Denk bijvoorbeeld aan het creëren van meer naamsbekendheid door middel van tv reclames. Social media is een vorm van marketing en is een middel om jouw doelgroep te bereiken. In veel gevallen is social media het eerste kanaal waardoor mensen in contact komen met jouw bedrijf. Het is dan zaak dat je deze mensen tot je bindt en vervolgens klant maakt. Hoe je dat gaat doen, bepaal je in jouw social media strategie.

Wat wil je met social media bereiken?

De eerste vraag die je zult moeten stellen is: wat wil je met social media bereiken? Je kunt daarbij denken aan:

  • Naamsbekendheid
  • Meer traffic naar je website
  • Meer engagement (likes, comments en volgers)
  • Verkopen van producten
  • Vergroten van online netwerk
  • Meer vertrouwen creëren bij de doelgroep
  • Betrokkenheid vergroten van de doelgroep

Zoals je ziet draaien de doelstellingen van social media vaak niet om het aantal likes en het behalen van een bepaalde omzet. Dat zijn hooguit resultaten van de inzet van social media. Ga dus na wat je met wilt bereiken met jouw bedrijf en zorg dat je social media ter ondersteuning daarvan inzet.

Hoe maak je een strategie plan?

Om tot een complete social media strategie te komen, zul je veel onderzoek moeten doen en je moeten beroepen op reeds bestaande plannen (denk aan je bedrijfsplan, marktonderzoek en/of marketing plan).

Allereerst zul je jouw doelgroep moeten analyseren: wie is jouw droomklant?

Wie wil je bereiken op social media? Kijk daarbij niet alleen naar demografische gegevens, zoals leeftijd, woonplaats en inkomen. Maar ga vooral dieper in op bijvoorbeeld de interesses, hobbies, favoriete merken en influencers van jouw doelgroep(en). Welke problemen los jij op voor je klanten? Wat is de levensstijl van jouw droomklant?

Welke kanalen passen bij deze doelgroep(en)? 

Als je weet wie je wilt bereiken, zul je moeten onderzoeken welke social media platformen zij gebruiken. Snapchat gebruikers zijn bijvoorbeeld over het algemeen veel jonger dan de gemiddelde Facebook gebruiker. Op Pinterest zitten veel meer vrouwen dan mannen. Kies dus kanalen die aansluiten bij de voorkeuren van jouw doelgroep.

Welke content vindt jouw doelgroep leuk?

Vervolgens ga je kijken naar de gewenste content van jouw doelgroep. Het gaat er tenslotte niet om wat jij mooi/leuk vindt, maar jouw droomklant. Naast de vorm van de content (video, foto, graphic), zul je ook moeten kijken naar de voorkeuren wat betreft de inhoud. Houdt jouw doelgroep meer van tips/tricks of juist meer van humor/entertainment? Welke vormgeving past daarbij? Welke kleuren spreekt jouw doelgroep aan?

Welke rol speelt social media in de algemene marketing strategie?

Zoals eerder aangegeven is social media slechts één van de vele middelen om jouw doelgroep te bereiken. Je zult dus te alle tijde moeten nagaan hoe social media past in het grotere plaatje. Als je grote marketing campagnes uitvoert waarin je reclames of nieuwbrieven verstuurt, zal de social media content daarop afgestemd moeten worden. On- en offline marketing moet naadloos op elkaar aansluiten.

Meten is weten

Uiteindelijk stel je een strategie plan op om aan het einde van het jaar terug te kunnen blikken en om tussentijds te blijven meten of je nog wel op de goede weg zit. Het plan fungeert als een stip op de horizon. Alleen als je weet waar je naartoe wilt gaan met je bedrijf, kun je content creëren om jouw doelgroep te interesseren voor jouw merk.

Het nieuwe jaar is net aangebroken. Heb jij al een social media strategie klaarliggen? Of vind je het nog moeilijk om te bepalen hoe je jouw doelen gaat behalen door middel van social media? Wij zijn benieuwd. Mocht je hulp nodig hebben bij het concreet maken van een strategie plan, dan weet je ons uiteraard te vinden.