IGTV is net gelanceerd en een nieuw middel om klanten naar jouw bedrijf te trekken. Dat betekent dus dat je een succesvolle strategie voor IGTV zal moeten opzetten. In deze blog geven wij je een aantal ideëen voor wat jij met IGTV kan doen en welke strategie het beste past bij jouw bedrijf.

Hoe gebruik ik IGTV?

“IGTV is het nieuwe YouTube”, wordt er wel gezegd. Daar zijn wij het nog niet helemaal mee eens, want IGTV mist nog een goede search engine en de mogelijkheid om andere accounts te taggen, bijvoorbeeld. Maar, IGTV heeft wel veel potentie. Vooral omdat je vanuit Stories een directe link naar IGTV kan maken. Dit betekent dat je video content op verschillende manieren en tijdstippen kan promoten.

Verder is video content helemaal 2018 en voegt het meer toe aan jouw bedrijf dan alleen foto’s. IGTV video’s zijn langer dan Instagram Stories (maximaal 15 minuten) waardoor je inhoudelijke content kan leveren aan volgers en gebruikers. IGTV video’s zijn daarnaast langer zichtbaar op jouw profiel dan Stories. Volgers kunnen dus terugkomen naar deze content.

Wat voor soort content kan ik plaatsen op IGTV?

Behandel IGTV als een aanvulling op Instagram foto’s. De content die daar geplaatst wordt, moet eigenlijk een soort Evergreen Content zijn. Ofwel, content die langere tijd meegaat. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Tips & tricks in jouw vakgebied
  • Interview of Q&A
  • Campagne video’s
  • Een verzameling van beelden van jouw klanten
  • How to’s

Tevens kan IGTV ingezet worden als een marketing funnel.

  • Leg bijvoorbeeld uit hoe jouw product/service werkt
  • waarom klanten het zouden moeten gebruiken
  • wat de meerwaarde is
  • geef een gratis teaser weg
  • en geef vervolgens een duidelijke CTA (call to action), zoals “klik de link in bio om je in te schrijven”.

Maak een verhaallijn van jouw Instagram door middel van vlogs. Vlogs zijn uitstekend om storytelling uit te breiden. Een vlog laat de beelden die jij doordeweeks post, tot leven komen.

Hoe gebruik je IGTV niet

Ok, na een aantal voorbeelden te hebben gegeven hoe je IGTV kunt gebruiken, kunnen we meteen uitlichten wat je beter niet kunt doen.

IGTV is bedoeld voor langere video’s. Maak dus geen video’s van 10 seconden. Zoiets kun je beter in jouw Stories zetten en vervolgens opslaan onder jouw highlights.

Maak werk van IGTV! Behandel IGTV als elk ander video platform en zorg dus dat de content van hoge kwaliteit is. Natuurlijk kun je altijd met jouw telefoon filmen, maar zorg er wel voor dat de beelden goed ge-edit zijn. Dit kan je doen door tekst of muziek toe te voegen.

Refereer naar IGTV

Zodra je een IGTV video hebt geüpload, kan je hier naar refereren in Stories. Je kan kleine snippets van jouw video’s plaatsen in Stories en een directe link toevoegen naar de IGTV video. Dit betekent dat IGTV een groot deel kan uitmaken van jouw strategie op Instagram omdat je onbeperkt kan refereren naar deze video’s! Heb je even geen inspiratie voor een Instagram Story? Post dan een teaser naar een van jouw IGTV video’s. Ideaal.

Let op: IGTV is verticaal! Gebruik daarom de afmeting 1080 pixels X 1920 pixels als je gaat editen.

DOWNLOAD onze GRATIS IGTV cheat sheet en ga meteen aan de slag met content maken. Heb je verder nog vragen over het opstellen van een geschikte IGTV strategie? Laat het ons dan weten.